انجمن چارسوق اردکان
خدا را شاکریم که ما را مورد لطف خودش قرار داد و جلوی همشهریان و به خصوص استاد داوری(و اینجا) عزیز رو سفیدمان فرمود.

مراسم دیشب یکی از متفاوت ترین و لذت بخش ترین تجربیات ما طی یک دو سالی بود که فعالیت مان را آغاز کرده ایم. البته ناهماهنگی ها و کاستی هایی هم وجود داشت که امیدواریم مردم عزیز به بزرگواری خودشان ما را ببخشند. مراسم با حضور استاد داوری و با کمی تاخیر با پخش آوای روح بخش قرآن مجید و سپس سرود ملی ایران اسلامی، آغاز گردید. در ابتدای مراسم رضا ملاحسینی، دبیر انجمن چارسوق کویر اردکان ضمن خوش آمد گویی به همه ی حضار خصوصاً جناب دکتر داوری اردکانی مختصری از فعالیت های انجمن گفتند و در ادامه کلیپی از فعالیت های انجمن پخش گردید. سخنران دوم جناب فرماندار، مهندس کمالی بودند. ایشان در بین سخنان ملاحسینی سالن را ترک نمودند که بعداً از زبان معاونشان آقای شاکر، به عنوان سخنران دوم متوجه شدیم با امام جمعه بزرگوار در مراسم سالگرد آیت الله اعرافی در شهر همجوار حضور یافته اند. پس از سخنان معاون فرماندار کلیپی از زندگی استاد داوری پخش گردید و بعد از آن به استقبال سخنان استاد رفتیم. موضوع سخنرانی استاد، حول محور «چرایی و دلایل تعلّقات مکانی» بود.

در ابتدا کمی از گذشته ی خود گفتند. از علاقه مندی خود به نوشتن در خصوص تاریخ دیارشان و این که چگونه بعد از تخریب بازار و چارسوقش از این کار منصرف شده اند. از فلسفه ی تعلق مکانی گفتند، از حدیث نبوی(ص) «حب الوطن من الایمان» گفتند، از وطن و تفاوت آن با میهن و کشور گفتند، از افراط و تفریط ها و تعصبات این موضوع گفتند، از احترام به بزرگ تر گفتند1، از خاطراتشان گفتند که چگونه روزگاری نه چندان دور این خطه مهد پرورش علما بوده، از یونان کوچک گفتند، از دلایل اشتهار اردکان به این لقب گفتند و به ابهامات و ایراداتی که در این مورد وارد می شود با سخنانی کوتاه پاسخ دادند. خلاصه گفتند و گفتند تا این که در پایان عرایض شان امام جمعه و فرماندار و محترم وارد سالن شدند و ایشان به رسم ادب سخنان خود را کمی ادامه دادند. بعد از پایان سخنان شان و بعد از پایین آمدن از سن به سمت پیشکسوت پزشکی اردکان، آقای دکتر جواد حائریان رفتند که در بین سخنان ایشان در مجلس حضور یافته بودند و به ایشان ادای احترام کردند و بار دیگر توجه به اخلاقیات را متذکر شدند.

امام جمعه ی محترم هم با حضور روی سن، ضمن تشکر از استاد، از فلسفه و آشنایی خود با آثار ایشان در ایام جوانی گفتند.

بعد از ایشان آقای بهرام رضایی، سرپرست جدید میراث فرهنگی یزد که در میانه های سخنان دکتر داوری به همراه معاونین شان به سالن مراسم تشریف آورده بودند، به ایراد سخن پرداختند. حال دیگر از حاشیه هایی که در حین و بعد از سخنان ایشان ایجاد شد، بگذریم.

آخرین سخنران این مراسم، مهندس تابش، نماینده ی مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی بودند که ایشان هم در اواخر مراسم، در حالی که یک دو بیتی توسط مجری قرائت می شد وارد شدند. این دو بیتی را آقای رسول مشتاقیان، سرپرست میراث فرهنگی اردکان سروده و به استاد داوری تقدیم کرده بودند. آقای تابش هم در سخنانی لطف و اردات خویش را به استاد ابراز داشتند.

به هر حال این مراسم به مناسبت پایان سومین دوره ی کلاس های اردکان شناسی برگزار شده بود. هر چند که تمام مجلس تحت تاثیر حضور استاد قرار داشت به قسمی که کمتر کسی به اختتامیه بودن آن توجه می کرد. و خوب، چه اتفاق پسندیده ای رخ داده بود چرا که آشنایی با یکی از چهره های ماندگار اردکانیِ ایران اسلامی در عرصه علم، یکی از بهترین مصادیق اردکان شناسی است و چه زیبا خداوند مهربان این اختتامیه را جلو برد. سخن را کوتاه کنیم؛ یکی از برنامه های ما تقدیر از مدرسین این سلسله کلاس ها بود که با حضور جناب دکتر داوری، مهندس کمالی، آقای رضایی و مهندس تابش این مراسم نیز برگزار گردید. البته برخی از مدرسین، نظیر استاد مسرت و بردستانی، حجت الاسلام شاکر، پیشکسوت تایخ اردکان آقای سپهری، آقای مصطفی حائری و ... در سالن حاضر نبودند.

از دیگر حواشی پررنگ دیشب، حضور مسئولین پایین سن و اهدا یادبودی به دکتر حائریان بود که مورد توجه شدید حضار نیز قرار گرفت. مراسم پایان یافته بود، اما غیر رسمی ادامه داشت و دوستداران علم و فرهنگ استاد را تا درب خروجی بدرقه کردند و با گرفتن یک عکس یادگاری از ایشان خداحافظی نمودند.

در پایان از همه مردم عزیز که با حضور خود به این مراسم شور و حال خاصی بخشیدند، تشکر می نماییم و همین طور از جناب دکتر داوری که با حضور خویش این شب به یاد ماندنی را به ما تقدیم داشتند.

یزدفردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا